Yoga vormen

Ben je een nieuweling voor yoga?

Wanneer je yoga nog nooit eerder geprobeerd hebt, kun je deelnemen aan een van onze beginnerslessen – Yoga Basics. In de Yoga Basics zullen de basishoudingen van yoga voorbij komen, alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met jouw yoga practice. Indien je vragen hebt kun je altijd contact met ons opnemen, elk lichaam, elk vermogen en elke achtergrond is uniek dus bel ons gerust of kom langs en dan kunnen we kijken welke klas voor jou geschikt is.

Hatha Yoga

Hatha betekend Ha- zon en Tha- maan. De balans tussen de zon (actie) en de maan (verinnerlijking), warmte en koud, licht en donker, vrouwelijk en mannelijk. Hatha Yoga is balans brengen tussen lichaam en geest door middel van onze ademhaling. De verbintenis tussen adem en beweging waarbij er aandacht wordt besteed aan de rust tussen de houdingen. De stilte in bewegingen, de ademhaling gebruiken om dieper in een pose te komen. Klassieke Hatha-houdingen die in elkaar overlopen met gebruik van korte pauzes, demonstraties en extra instructies en de houdingen langer vastgehouden worden. Stabiele en comfortabele asana’s (poses), bereikt door inspanning en versoepeling.

Houdingen die van moment tot moment aandacht vereist- dit is yoga. Het doel is je lichaam en ademhaling leren te beheersen vanuit asana (houdingen, poses) en pranayama (beheersing van de ademhaling). De rol van de docent ligt meer in het geven van richting en energie, de koppeling tussen adem en beweging. Een relatief rustige yoga stijl die op ieders lichamelijke en anatomie kan worden aangepast en waarin houdingen over diverse opties bestaan zodat iedereen de mogelijkheid beschikt om de asana (poses) uit te voeren.

Een belangrijk onderdeel in de Hatha Yoga is de Surya Namaskara – Sun Salutations – de Zonnegroet. Een groet aan de zon die ons het licht brengt waardoor wij alles om ons heen kunnen waarnemen. De zonnegroet wordt ook gezien als een natuurlijke anti-depressiva. Een workout voor het hele lichaam. Het doen van 12 series van de zonnegroet staat gelijk aan 288 krachtige yoga houdingen in een tijdbestek van 12 tot 15 minuten. De Surya Namaskara kan langzaam of versnelt uitgevoerd worden. En brengt diverse voordelen met zich mee waaronder; lichamelijk en mentale gezondheid te verbeteren en intellect te verscherpen, kracht in de armen, benen en rug wordt aanzienlijk groter, huidaandoeningen kunnen verwijderen, wanneer de asana’s in uiterste concentratie en overgave worden uitgevoerd heeft dit direct effect op het versterken van het zelfvertrouwen. De zonnegroet activeert circa 95 – 97% van alle spieren in ons lichaam, die nog uren na de oefening actief blijven en tevens verbetert het de bloedsomloop.

Hatha Flow

Een dynamische flow van de klassieke Hatha-houdingen waarin de beweging en adem één worden, waarin er mogelijkheid is om asana’s uit te proberen die meer kracht, flexibiliteit, balans en controle vereisen. Deze les is ontworpen om in het zweet te werken, te bewegen met de adem om het lichaam te ontgiften en de geest te centeren. We bewegen door dynamische sequenties om de kern te conditioneren en pauzeren om zich in de poses te verdiepen om de diep ingesloten spanning los te laten en de hartslag weer normaal te maken.

Een vreedzame reis naar het geleidelijk openen van de gewrichten samen met onze geest. Dit is geen krachtige of snel evoluerende klasse; eerder een vreedzame maar intense reis naar het geleidelijk openen van de gewrichten. Het in balans brengen van lichaam en geest door gebruik te maken van onze ademhaling.

Gentle Hatha Flow

Zoals de naam het al zegt, is de Gentle Hatha flow een rustigere variant dan de Hatha flow. De Gentle Hatha flow is iets rustiger en wordt er meer aandacht besteed aan de ademhaling en pauzes tussen de houdingen.

Ashtanga Yoga       (soon to come)

Momenteel alleen Basic Ashtanga Yoga waar de primary serie van Asthanga yoga doorlopen wordt, om in de nabije toekomst ook Ashtanga LED (geleide) class en MySore (op eigen tempo) uit te voeren.

Dynamische uitvoering van een vaste serie houdingen. Beginnend met de primaire series. Deze houdingen worden vloeiend aan elkaar verbonden door een combinatie van adem en beweging (vinyasa’s). Hierbij zijn er geen pauzes tussen de houdingen, er ontstaan een soort van ‘flow’. Een ander belangrijk onderdeel van Ashtanga is het gebruik van een speciale ademhalingstechniek, de Ujjayj ademhaling. Deze techniek helpt om de energiestromen in het lichaam te intensiveren en meer warmte te creëren, waardoor je gaat transpireren en overtollige gifstoffen zo afvoert. Het kenmerkende zacht ruisende transpireren en overtollige gifstoffen zo afvoert. Het kenmerkende zacht ruisende keelgeluid van de Ujjayj ademhaling is tevens een focuspunt. Uiteindelijk gaan adem en beweging in elkaar op en dit bevordert een rustige meditatieve toestand.

Grondlegger van de Ashtanga Yoga is Sri K. Pattabhi Jois, die op zijn beurt deze series weer van zijn meester Krishnamacharya leerde. Ashtanga betekend ‘acht ledematen’, verwijzend naar de acht ledematen van yoga die de oude Indiase wijze Patanjali beschrijft in de “Yoga Sutra’s”. Asana (lichaamshoudingen) en Pranayama (ademhalingsoefeningen) zijn hier twee van. Bij Yoga Victrix zal Ashtanga in principe alleen gegeven worden in een led-calss, dat wil zeggen dat de docent de groep mondeling aanstuurt en daarmee het ritme van de ademhalingen en beweging aangeeft.

Oorspronkelijk echter werd Ashtanga yoga één op één van leraar op leerling doorgegeven en oefende de leerling zelfstandig de houdingen (dus zonder mondelingen aansturing en op zijn eigen tempo) onder begeleiding van de docent die wel regelmatig persoonlijke aanwijzingen en adjustments gaf. Op deze manier is Ashtanga yoga nog steeds beoefend, maar dan onder de naam Mysore Style. De volledige primary series is te voldoen in 1,5 uur.

Doordat Ashtanga een vaste sequence is zul je snel vorderingen maken in deze serie. Een ander voordeel is dat als je de serie eenmaal een beetje kent, je de aandacht naar binnen kunt verleggen; op de ademhaling, dristhi (de gerichte blik, focuspunt), de bandha’s (locks) en de manier waarop je karakter zich manifesteert in je yoga beoefening; genoeg om te oefenen. Eigenlijk dus op datgene waar yoga uiteindelijk over gaat. Ashtanga yoga is een fysieke, intense vorm van yoga en je zult al snel merken dat de kracht en flexibiliteit enorm toenemen. Afhankelijk van je eigen niveau zul je door de docent verschillende variaties van de oefeningen aangeboden krijgen

Basic Ashtanga

Om Ashtanga onder de knie te krijgen bieden wij momenteel alleen de basic Ashtanga lessen aan. Hierin worden de houdingen uit de Ashtanga Primary Series op een kalme wijze doorlopen en uitgelegd. Er zal uiteraard veel aandacht zijn voor de juiste ademhaling en focus, genaamd dristhi. Dit is bij uitstek een les voor de meer beginner yogi, die graag wil leren hoe je bepaalde houdingen op een juiste en verantwoorde manier uitvoert om uiteindelijk de 1,5 uur durende Ashtanga klas te volgen.

Power Yoga

Onder Power Yoga verstaan wij een verkorte les in Ashtanga yoga verstaan. Uit respect wordt alleen een hele serie van Ashtanga houdingen, Ashtanga genoemd. Zodra je deze serie inkort door er houdingen uit weg te laten (om de uitvoering bijv. in een les van een uur te laten passen, of toegankelijker te maken voor beginners) heet deze yogastijl dus Power Yoga en niet Ashtanga.

Vinyasa flow

Vinyasa betekend beweging tussen asana’s. In Vinyasa Yoga worden de yoga houdingen vaker herhaald en in een hoger tempo uitgevoerd. Hierin wordt de lichaamswarme- zweet – en bouwkracht toegenomen. De verbinding tussen adem en beweging waarbij de poses vaak ononderbroken in elkaar overlopen. Vinyasa Flow is een yogastijl die geïnspireerd is door Ashtanga en Power Yoga. Net als bij deze twee dynamische vormen leidt de leraar je van de ene pose naar de volgende zonder tussendoor te stoppen om te praten over de finesses van elke houding. Het verschil is echter dat bij Vinyasa de vaste series e.a. en volgorders van houdingen wordt losgelaten en er met veel creativiteit steeds nieuwe combinaties en opeenvolgingen van houdingen ontstaan. Zo zijn er sessies geïnspireerd op de avond en de ochtend, op het ritme van bepaalde muziek, op de zon en de maan. Een serie houdingen die je door de kracht van inademen en uitademen zullen leiden. Vinyasa-bewegingen vloeien vloeiend en bijna dansachtig uit, wat verklaart waarom het soms wordt aangeduid als Vinyasa Flow.

Slow Vinyasa Flow

Basic-flow is een goede manier om de basis van Vinyasa Flow-yoga te leren kennen en te beoefenen. Tijdens deze les wordt er aandacht besteed aan het synchroniseren van de adem en beweging en aan de uitlijning van de houdingen. Het tempo is langzamer, wat goed is voor het werken aan je overgangen van de ene houding naar de volgende. De les is een goede manier voor beginners om de Vinyasa flow te leren kennen en geschikt voor alle levels van deelnemers. Slow, Smooth and Conscious flow. De Slow Vinyasa Flow is een rustige vorm van Vinyasa Flow. Er is meer ruimte voor ontspanning en het ritme is langzamer. Het aangepaste tempo biedt meer ruimte om houdingen goed en veilig uit te voeren.

Yang Yin Yoga

Yang Yin Yoga combineert twee yogastijlen tot één oefening – waarbij de voordelen worden gecombineerd van de dynamische sequenties en staande houdingen met het passief vasthouden van yogahoudingen. Yang en Yin zijn de taoïstische concepten die de twee relatieve kwaliteiten beschrijven die in alles aanwezig zijn. Yang is meer extern, dynamisch, opwarmend en opwaarts en Yin is meer intern, passief, koelend en neerwaarts. Yang werkt aan een actievere practice voor de spieren, bloedsomloop, opbouwende kracht, uithoudingsvermogen en flexibiliteit, ritme en herhaling zoals bij de Vinyasa Flow terwijl de diepe Yin houdingen verbinding maakt in het weefsels en gewrichten van het lichaam door houdingen passief en langer vast te houden. De practice begint dan ook met de dynamische Yang poses en eindigt met Yin poses om zo de geest te kalmeren, aan de gewrichten te werken nadat de spieren warm zijn en het langer vasthouden van houdingen ontspant en kalmeert het zenuwstelsel. Wat weer leidt tot een krachtig effect op je energieniveau.

Yang Yoga
– Versterkt en versterkt het lichaam
– Verbetert de flexibiliteit en circulatie
– Verhoogt het uithoudingsvermogen
– Kalmeert de geest door ons uit te nodigen om beweging met ademhaling te synchroniseren
– Verwijdert spanning en obstakels in het lichaam om adem en prana (life-force) te laten stromen

Yin Yoga
– Stimuleert de meridianen (energiekanalen) en brengt evenwicht in de organen in het lichaam
– Verbetert de flexibiliteit en gezamenlijke mobiliteit
– Kalmeert en balanceert de geest en het lichaam
– Vermindert stress en angst
– Werkt diep op het bindweefsel (fascia, pezen en ligamenten)
– Kan de beoefenaar voorbereiden op meditatiebeoefening

Private yoga

Oorspronkelijk werd Yoga één op één gegeven, van leraar op student. Deze mogelijkheid bieden wij ook bij Team Victrix. Privé Yoga is een goede manier om met yoga te beginnen of jezelf verder te ontwikkelen in je eigen yogabeoefening. De privélessen worden aangeboden bij Team Victrix door de eigenaresse van De Zen Fabriek, Debby Wegman. Debby denkt graag met je mee hoe de privé yogales naar jouw wensen wordt ingevuld en op het tijdstip dat jou het beste uitkomt. Privé Yoga kan gegeven worden op elk niveau en in elke yogavorm die wordt beoefend op onze school. Misschien wil je de privélessen delen met een partner, vriend/vriendin of familielid, dat is uiteraard mogelijk.

Deze les is uitermate geschikt voor beginners, mensen met (oude blessures) en als je wilt leren om zachter en rustiger met je lijf om te gaan. Gevorderde studenten kunnen deze les goed gebruiken voor het verdiepen van meer innerlijke thema’s en eigen modificaties van asana’s. In deze les wordt naast de Surya Namaskara (zonnegroet) aandacht besteed aan verschillende asana’s (houdingen) waarbij de focus ligt op een goede lichaamshouding (alignment), ademhaling, kracht, souplesse en concentratie.

Adresgegevens

Team Victrix
Helderseweg 31b
1817BA Alkmaar
06-38633384
linda@teamvictrix.nl